民藝(民芸)とは


民藝(民芸)概要

「民藝(民芸)」という言葉は「民衆的工藝」の略語で、柳宗悦と彼に共鳴した人々により作られ、それが運動の名称にもなった。思想家であった柳を民藝運動に向かわせるきっかけとなったのが、朝鮮陶磁の研究家である浅川伯教が柳邸を訪れた際に持参した朝鮮の白磁の壷であった。この壷の美しさに感銘を受けた柳は、1916(大正5)年以降たびたび朝鮮を訪れるようになり、陶磁器などの工芸品や絵画などを蒐集していった。その後濱田庄司や河井寛次郎と知り合い意気投合し、京都の骨董市へ足を運ぶようになる。そこで柳は美術品ではない、いわゆる「下手物」に魅了されていった。無名の職人が作った庶民のうつわや生活道具に美を見出すという価値観がなかった時代、彼らの新しい美の基準の発見は画期的だった。柳らは、1925(大正14)年に「民藝」という造語を生んだ後も「日本民藝協会」を発足させるなど、運動を活発化させていった。全国を手仕事調査でまわるなか、思想面と同時に実際的な面でも職人たちの生計をを助けるなど、プロデューサー的な役割も果たした。柳は1936(昭和11)年には東京・駒場に「日本民藝館」を設立、初代館長となった。


民藝の定義

柳の「民藝美論」によると、「民藝品」の定義は、8つに要約することができ、それらが民藝美の特徴である「無事の美」「自然の美」「健康の美」を生んでいるとされた。また、民藝品の美を生むものには第一に自然、第二に歴史、そして第三に道徳があり、それら三大基礎の上に立ってはじめて健康の美が保証されるとした。


柳宗悦が定義した「民藝品」の条件

実用性
鑑賞のためではなく、実用性を備えていること

無銘性
無名の職人によってつくられたものであること、名をあげるための仕事ではないこと

複数性
民衆の需要に応じるため、数多くつくられたものであること

廉価性
民衆が日用品として購入できる、安価なものであること

地方性
色、かたち、模様などに土地の暮らしに根ざした地域性があること

分業性
量産を可能にするため熟練者による共同作業でつくられていること

伝統性
先人が培ってきた技術や知識の蓄積にのっとっていること

他力性
個人の力よりも、気候風土や伝統などの他力に支えられていること

用の美

柳は民藝品の内容を、「民衆」と「生活」と「実用品」という三つの性質が結ばれたものとしたが、「用」とは単に物的用という意味ではない。柳のいう「用の美」とは「機能的なもの=美しい」ということではなく、ものが人に対して便利に使われるという「用」を果たすと同時に、精神的な充実を与えるという「用」も果たしていることをあらわしている。


民藝とともに歩んだ作家たち

濱田庄司
柳の一番の理解者であり、すぐれた陶芸家。柳とともに全国の窯場を見てまわり、そこで知り得た技法や装飾を貪欲にとりいれた。また、英国より帰国した後に拠点として選んだ益子で、伝統を生かしつつ新作民藝に積極的に取り組んだ。その功績により益子は注目を集め一大窯業地へと発展していった。

河井寛次郎
民藝派の作家として活動しながら全国の窯場をめぐり、陶工たちの指導をおこなった実践的指導者。とくに自身の故郷である島根県の出西窯や、活動の拠点とした京都に近い丹波立杭焼など、西日本の窯場には大きな影響を与えた。作家として国内外で高い評価を得たにもかかわらず生涯無冠を貫き、一陶工としての姿勢を崩さなかった。

バーナード・リーチ
幼少期を日本で過ごし、1909年に再来日。白樺派の同人と交友を結び、柳宗悦の思想に大きな影響を与えた。その後陶芸の道に入り1920年には濱田庄司とともに渡英し、セント・アイヴスに窯を築いた。島根県の布志名焼や大分県の小鹿田焼などには長期間滞在し、洋食器の製法やスリップウェアなどの技法を伝授した。

鈴木繁男
柳、濱田、河井らの民藝を運動を引き継いだ中心的人物が、工芸意匠家・漆芸家の鈴木繁男であった。18歳から書生として柳とともに暮らし、一番近くで柳の教えを受け、終生師事した。「もののどこがいいのか、悪いのか」を具体的に職人に指導し、職人からの信頼も厚かった。愛媛県砥部焼の梅野精陶所では自ら絵筆を握り、絵付けの指導を行った。


About Mingei

Summary of Mingei

The word "Mingei" invented by Muneyoshi Yanagi and his friends is an abbreviation of the phrase "minshu-teki ko-gei", or "people's art", and it also became the name of the movement. Korean white porcelain vase shown by Noritaka Asagawa (an expert of Korean porcelains) made Yanagi get into Mingei Movement. Impressed by the beauty of the vase, Yanagi's attention gradually turned toward Korea and its folk crafts after 1916. He often visited Korea and collected porcelains and paintings. Then Yanagi was connected to Shoji Hamada and Kanjiro Kawai, and they haunted the antique flea markets in Kyoto. Yanagi was fascinated by "getemono" (folk wares) there - crafts of the common classes, not by the art of the aristocracy. When there was no concept of finding beauty in daily wares made by unknown craftsman, it was a revolutionary breakthrough that he found the new criteria for beauty. After defining a new word "Mingei" in 1925, the movement was activated by Yanagi and his friends, and they established Japan Folk Crafts Association. Traveling around the country in search of folk crafts, Yanagi played a role of a producer to give craftspeople both spiritual and economical assistance. In 1936, Yanagi founded Japan Folk Crafts Museum in Komaba, Tokyo, and he became the first director.


Definition of Mingei

In Yanagi's writing "Mingei Biron", it is said that the definition of Mingei objects can be summarized in 8 criterions, and it shapes a character of the beauty of Mingei such as the beauty of peace, the beauty of nature and the beauty of health. Also, it is said that the beauty of Mingei objects comes from nature, history and moral, and these three major basics guarantees the beauty of health.


Criterions for Mingei objects defined by Muneyoshi Yanagi

Utility:
it must be functional and have no excess ornamentation.

Anonymous:
it must be made by an anonymous craftsman or -woman and therefore be unsigned.

Pluralism:
it must be produced in quantity to meet public demand.

Inexpensive:
it must be reasonably priced so that ordinary people can buy them for daily use.

Regional characteristics:
they must have regional characteristics in their colors, shapes or patterns, based on a local community.

Division of labor:
it must be made by skilled craftsman works together so that products can be made in quantity.

Traditional way:
it must be made in the style that followed the traditional techniques and acknowledges of forerunners.

Other Power:
it must be supported by "Other power" such as climate or tradition rather than individual power.

"Yo no bi" (the beauty of usage)

Though Yanagi considered Mingei objects as a combination of "ordinary people", "daily life" and "articles of utility", "yo" is more than just a function or use. "Yo no bi" in the sense that Yanagi used it is broader in scope than functionalism and practicality. It is a word that embraces the mental or spiritual dimensions of human life.


The potters who were engaged in Mingei Movement

Shoji Hamada
Great potter and a major figure of Mingei Movement. He traveled all over Japan with Yanagi and acquired a potting technique. He settled in Mashiko after returning from England and worked actively on creating contemporary Mingei crafts there. Hamada was so popular and well known that Mashiko became a centre of pottery manufacture.

Kanjiro Kawai
Great potter and a key figure in Mingei Movement. Kawai was a practical leader, visited kilns all over Japan and taught the skills to so many potters, especially in west Japan such as Shussai pottery of his home town Shimane prefecture, and Tamba Tachikui Yaki near Kyoto. Kawai refused all official honors, including the designation of Living National Treasure, and his pots were unsigned.

Bernard Leach
Leach spent his first years in Japan and moved to Hong Kong, but he returned to Japan in 1909. He got acquainted with people from the Shirakaba-Group and significantly influenced Yanagi's thinking. After Leach got into ceramics, he moved to England with Shoji Hamada and established the Leach Pottery in St Ives. When visited Japan, he stayed Fujina Yaki in Shimane prefecture or Onta Yaki in Oita prefecture. While there he taught the process of western tableware and the technique of slipware to Japanese craftsmen.

Shigeo Suzuki
Artistic designer and also lacquer artist. Suzuki took over Mingei Movement founded by Yanagi, Hamada and Kawai. He lived with Yanagi as a student since he was 18 years old, and studied under Yanagi through his life. He could tell specifically how to judge the quality of the objects so he was really trusted by craftsmen. He put himself into painting work at Umeno Earthenware Studio of Tobe Yaki in Ehime prefecture, and also taught a glaze decoration there.

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